Serdecznie witamy PIELGRZYMÓW NADZIEI w PIERWSZYM MIEJSCU OBJAWIENIA MATKI BOŻEJ (1079) oraz NAJSTARSZYM SANKTUARIUM MARYJNYM W POLSCE (1111). Według zapisów historycznych w kronikach bernardyńskich Objawienie miało miejsce w pierwszy dzień po Zielonych Świątkach 1079 roku w Góreckim Świętym Gaju.
Witamy w roku Jubileuszowym 2025 w KOŚCIELE STACYJNYM diecezji bydgoskiej.
Otwarcie nastąpi 1 stycznia 2025 roku.
KOŚCIOŁY STACYJNE DIECEZJI BYDGOSKIEJ W ROKU JUBILEUSZOWYM 2025
Franciszek, bulla „Spes non confundit”
Ksiądz Biskup postanowił, by w rozpoczynającym się od 24 grudnia Roku Jubileuszowym (patrz: Franciszek, Bulla „Spes non confundit”), następujące miejsca kultu naszej diecezji stały się „kościołami stacyjnymi” dla zyskania szczególnych odpustowych łask:
Sanktuarium Matki Bożej Pięknej Miłości (Parafia Katedralna pw. św. Marcina i św. Mikołaja w Bydgoszczy);
Sanktuarium Nowych Męczenników (Parafia pw. Świętych Polskich Braci Męczenników w Bydgoszczy);
Sanktuarium Królowej Męczenników Kalwaria Bydgoska - Golgota XX Wieku (Parafia pw. Matki Boskiej Królowej Męczenników i św. Jana Pawła II w Bydgoszczy);
Sanktuarium Krzyża Świętego (Parafia pw. Wniebowzięcia NMP w Kcyni);
Sanktuarium Matki Bożej Góreckiej - Królowej Krajny (Parafia pw. NMP Niepokalanie Poczętej w Górce Klasztornej);
Sanktuarium Zawierzenia (Szensztacki Instytut Sióstr Maryi);
Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej (Parafia pw. Matki Bożej Fatimskiej w Bydgoszczy);
Sanktuarium Świętego Huberta Biskupa (Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Żołędowie);
Sanktuarium Świętej Rity (Parafia pw. św. Łukasza Ewangelisty i św. Rity w Bydgoszczy);
Bazylika Wincentego a’Paulo w Bydgoszczy
WYTYCZNE DLA KOŚCIOŁÓW STACYJNYCH
Opracował Ks. Karol Rawicz-Kostro na podstawie dekretu Penitencjarii Apostolskiej z dn. 13.05.2024 r. o uzyskaniu odpustu podczas Zwyczajnego Jubileuszu roku 2025 ogłoszonego przez Jego Świątobliwość papieża Franciszka.
ZASADA OGÓLNA ODPUSTÓW
Podczas Zwyczajnego Jubileuszu roku 2025 pozostaje w mocy każdy inny udzielony odpust. Wszyscy wierni naprawdę pokutujący, wykluczający wszelkie przywiązanie do jakiegokolwiek grzechu (por. Enchiridion Indulgentiarum, wyd. IV, norm. 20, § 1) i poruszeni duchem miłosierdzia, którzy w Roku Świętym oczyścili się poprzez sakrament pokuty i pokrzepili się Komunią Świętą, będą modlić się zgodnie z intencjami Papieża, ze skarbca Kościoła będą mogli uzyskać odpust zupełny, odpuszczenie i darowanie win swoich grzechów, który będzie można także zyskać dla dusz czyśćcowych, dokonując jednego z wymienionych niżej dzieł:
1. PIELGRZYMKA DO WYZNACZONYCH MIEJSC JUBILEUSZOWYCH
Wierni będą mogli uzyskać odpust jubileuszowy udzielony przez Ojca Świętego, jeśli odbędą pobożną pielgrzymkę do Rzymu lub Ziemi Świętej lub w kierunku dowolnego świętego miejsca jubileuszowego: do kościoła katedralnego lub innych kościołów i miejsc świętych wyznaczonych przez ordynariusza miejsca. Biskupi uwzględnią potrzeby wiernych i samą możliwość zachowania nienaruszonego znaczenia pielgrzymki, z całą jej mocną symboliką, zdolną ukazać naglącą potrzebę nawrócenia i pojednania, by tam pobożnie uczestniczyć we Mszy Świętej (o ile przepisy liturgiczne na to pozwalają, będzie można przede wszystkim korzystać z formularza Mszy właściwej Jubileuszowi bądź Mszy w rożnych potrzebach):
o pojednanie,
o odpuszczenie grzechów,
o uproszenie miłości,
o zachowanie pokoju i sprawiedliwości.
A także:
we Mszy przy udzieleniu sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego,
we Mszy przy udzielaniu sakramentu namaszczenia chorych,
nabożeństwie Słowa Bożego,
Liturgii Godzin (godzina czytań, jutrznia, nieszpory),
Drodze Krzyżowej,
różańcu,
recytacji hymnu Akatystu,
nabożeństwie pokutnym, zakończonym indywidualną spowiedzią penitentów.
2. POBOŻNE NAWIEDZENIE WYZNACZONEGO MIEJSCA JUBILEUSZOWEGO
Miejsca jubileuszowe to (oprócz wyznaczonych w Rzymie i Ziemi Świętej):
każda bazylika mniejsza,
katedra,
sanktuarium maryjne,
każde wyróżniające się sanktuarium wyznaczone przez biskupa diecezjalnego, a także sanktuaria krajowe lub międzynarodowe wskazane przez Konferencje Episkopatów.
Wierni będą mogli uzyskać odpust jubileuszowy, jeśli indywidualnie lub w grupie pobożnie nawiedzą dowolne miejsce jubileuszowe i tam spełnią łącznie poniższe praktyki pobożne:
przez odpowiedni czas odprawią adorację eucharystyczną i rozmyślanie,
kończąc je modlitwą: Ojcze nasz,
Wyznaniem wiary w jakiejkolwiek dopuszczonej formie
modlitwą do Maryi, Matki Bożej, aby w tym Roku Świętym wszyscy „mogli doświadczyć bliskości najczulszej z mam, która nigdy nie opuszcza swoich dzieci”.
Wierni, którzy nie mogą osobiście nawiedzić wyznaczonego miejsca:
Wierni prawdziwie skruszeni, którzy nie będą mogli uczestniczyć w uroczystych celebracjach, pielgrzymkach i pobożnym nawiedzeniu, z ważnych powodów (przede wszystkim siostry i mnisi klauzurowi, osoby starsze, chorzy, osadzeni w więzieniach, a także ci, którzy w szpitalu lub w innych miejscach opieki, stale posługują chorym), uzyskają odpust jubileuszowy na tych samych warunkach, jeżeli:
zjednoczeni duchowo z wiernymi obecnymi, zwłaszcza w momentach, w których słowa Ojca Świętego lub biskupów diecezjalnych są przekazywane za pośrednictwem środków komunikacji medialnej, w swoim domu lub tam, gdzie powstrzymuje ich przeszkoda (np. w kaplicy klasztornej, w szpitalu, w domu opieki, w więzieniu...):
odmówią Ojcze nasz,
Wyznanie wiary w jakiejkolwiek dopuszczonej formie,
i inne modlitwy zgodne z intencjami Roku Świętego, ofiarowując swoje cierpienia lub życiowe trudności.
3. DZIEŁA MIŁOSIERDZIA I POKUTY
Ponadto wierni będą mogli uzyskać odpust jubileuszowy, gdziekolwiek się znajdują, jeśli:
w duchu pobożności będą uczestniczyć w misjach ludowych,
w duchu pobożności będą uczestniczyć w rekolekcjach,
w duchu pobożności będą uczestniczyć w spotkaniach formacyjnych poświęconych tekstom Soboru Watykańskiego II i Katechizmu Kościoła Katolickiego, które odbędą się w kościele lub innym odpowiednim miejscu.
Pomimo zasady, że dziennie można uzyskać tylko jeden odpust zupełny (por. Enchiridion Indulgentiarum, wyd. IV, norm. 18, § 1), wierni otrzymają akt miłosierdzia na rzecz dusz czyśćcowych, jeśli prawowicie przystąpią po raz drugi tego samego dnia do sakramentu Komunii, będą mogli uzyskać dwukrotnie odpust zupełny tego samego dnia, obowiązujący jedynie za zmarłych (czyli w ramach celebracji eucharystycznej).
W szczególny sposób w Roku Jubileuszowym będziemy wezwani do bycia namacalnymi znakami nadziei dla wielu braci i sióstr żyjących w trudnych warunkach. Odpust jest zatem również przypisany do:
dzieł miłosierdzia i pokuty, które świadczą o podjętym nawróceniu. Wierni podążając za przykładem i poleceniem Chrystusa, będą zachęcani do częstszego podejmowania dzieł miłości i miłosierdzia, głównie na rzecz służby braciom obciążonym różnymi potrzebami. Dokładniej odkryjmy na nowo „uczynki miłosierdzia względem ciała: głodnych nakarmić, spragnionych napoić, nagich przyodziać, przybyszów w dom przyjąć, chorych nawiedzać, więźniów pocieszać, umarłych pogrzebać” i odkryjmy na nowo również „uczynki miłosierdzia względem ducha: wątpiącym dobrze radzić, nieumiejętnych pouczać, grzeszących upominać, strapionych pocieszać, urazy chętnie darować, przykrych cierpliwie znosić, modlić się za żywych i umarłych”.
udania się w celu odwiedzenia i poświęcenia właściwego czasu braciom znajdującym się w potrzebie lub w trudnej sytuacji (chorym, więźniom, samotnym osobom starszym, niepełnosprawnym...), pielgrzymując niejako do obecnego w nich Chrystusa (por. Mt 25, 34-36) i wypełniając zwykłe warunki duchowe, sakramentalne i modlitewne. Wierni bez wątpienia będą mogli te odwiedziny powtarzać w ciągu Roku Świętego, uzyskując za każdym razem odpust zupełny, nawet każdego dnia.
Podejmując działania wyrażające w sposób konkretny i bezinteresowny ducha pokuty, który jest jakby duszą Jubileuszu:
odkrywając na nowo w szczególności pokutną wartość piątku: powstrzymanie się w duchu pokuty przynajmniej przez jeden dzień od błahych rozrywek (realnych, ale także wirtualnych, spowodowanych na przykład przez media i sieci społecznościowe) oraz od zbędnej konsumpcji (na przykład praktyka postu lub wstrzemięźliwości zgodna z ogólnymi normami Kościoła i szczegółowymi zaleceniami biskupów), połączona z przekazaniem odpowiedniej sumy pieniędzy ubogim;
wspieranie dzieł o charakterze religijnym lub socjalnym, zwłaszcza na rzecz obrony i ochrony życia na wszystkich jego etapach oraz samej jakości życia, opuszczonych dzieci, młodzieży zmagającej się trudnościami, starców potrzebujących opieki lub samotnych, migrantów z różnych krajów, „którzy opuszczają swoją ziemię w poszukiwaniu lepszego życia dla siebie i swoich rodzin”;
poświęcanie znacznej części wolnego czasu na działalność na rzecz wolontariatu, która służy interesowi społeczności, lub inne podobne formy osobistego zaangażowania.